Heb ik recht op ontslagvergoeding bij vaststellingsovereenkomst na twee jaar ziektewet?

Na twee jaar ziektewet mag ik ontslagen worden van mijn baan met instemming van het UWV.
Nu wilt het bedrijf dat met een vaststellingsovereenkomst doen, maar nu zijn de regels veranderd per 1 juli en vraag ik me af of ik recht heb op een ontslagvergoeding.
Volgens het bedrijf niet omdat ze dat geld al kwijt waren aan mij voor mijn reintegratie traject en de ontslagvergoeding bedoelt is voor opleidingen oid om aan een nieuwe baan te komen.
Hun andere optie is om mijn dienstverband "slapend" te houden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, je hebt daar recht op. Bovendien is de transitievergoeding het wettelijk minimum en is het in de praktijk gebruikelijk dat in een vaststellingsovereenkomst (vso) meer geboden wordt, om de werknemer over de streep te trekken om te tekenen en niet te verweren. Stem dus niet in met een vso waarin je deze vergoeding niet krijgt...

Een slapend dienstverband heeft voor werkgever ook nadelen. Stel je bent bijvoorbeeld na 4 jaar weer deels hersteld, dan mag je weer terugkomen en moeten ze weer betalen. Werkgever kan het dossier dan ook niet sluiten, hetgeen ook vaak onwenselijk voor haar is om diverse redenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Bij een vaststellingsovereenkomst is sprake van een ontslag met wederzijds goedvinden.

Een transitievergoeding krijg je (in principe) als je ontslagen wordt en een dienstverband van minstens 2 jaar had. Een beëindiging met wederzijds goedvinden is echter geen ontslag. Voor je zo''n beeindigingsovereenkomst tekent deze altijd laten controleren door iemand met verstand van arbeidsrecht. Er moet namelijk duidelijk uit blijken dat het initiatief hiervoor bij de werkgever lag, als je althans je recht op ww veilig wilt stellen.

Gebruikelijk -maar niet verplicht- is dat je een som geld meekrijgt als je kiest voor de beeindigingsovereenkomst (en liefst hoger dan de transitievergoeding). Dat is echter een kwestie van onderhandeling. Kom je er niet uit met de werkgever en wil hij van je af dan zal je alsnog ontslagen moeten worden, met een ontslagvergunning van het UWV. In principe krijg je dan de transitievergoeding maar de werkgever mag hierop het bedrag in mindering brengen voor de uitgaven die hij heeft gedaan om bij te dragen aan de 'employability' (zeg maar: de inzetbaarheid) of om je te bemiddelen van werk naar werk, dit kan ook door opleiding /scholing.

Toegevoegd na 16 minuten:
(NB: je spreekt van '2 jaar ziektewet' maar dat klopt niet in dit geval; het blijft echter hardnekkig spraakgebruik. Als je een 'gewoon' dienstverband hebt, betaalt de werkgever gedurende de eerste twee jaar van ziekte je loon door voor (wettelijk) minstens 70 procent en het eerste jaar minstens het minimumloon, als dat hoger is dan 70 procent. Je komt dan niet in de Ziektewet. In de Ziektewet kom je (al weer sinds enige jaren) bijv wanneer je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt en je ziek bent op dat moment) en nog wat bijzondere gevallen. )
Computoon