Welke therapie legt blaffende hond zwijgen op?

[b]ZWOLLE - Blaffende honden die overlast veroorzaken, krijgen in het werkgebied van politiekorps IJsselland therapie aangeboden.[/b]

Het heeft in alle gevallen tot een einde van de overlast geleid. Dat meldden de Hondenbescherming en het korps donderdag.
Hondeneigenaren krijgen bij een tweede melding van overlast een boete van 100 euro. Ze kunnen bovendien een hondentherapeut langs laten komen.

Kiezen ze daar voor, dan gaat het geld naar de therapeut in plaats van naar justitie. Negen honden werden met succes geholpen, drie honden krijgen nog therapie, aldus Aniek Hergers van de hondenbrigade van IJsselland.

© ANP

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, goede vraag, ben ik ook wel benieuwd naar, zeker aangezien ik niet verwacht dat de therapie bestaat uit: http://www.blueyes.nl/res/modules/blog/34/sw357.jpg

Antwoorden (3)

er is niet een enkele therapie.
therapie is geen eenheidsworst, maar is op het individuele dier toegesneden.
allereerst wordt gekeken naar het probleemgedrag.
wat is de oorzaak, de prikkel die het gedrag veroorzaakt?
kan je die prikkel wegnemen, of ombuigen?
zijn er alternatieven die je kan bieden?
verder zal een goede therapeut het totaalplaatje bekijken, en adviezen geven waarmee je het leven van het dier in kwestie leuker kan maken, in z'n algemeenheid.
ook dat draagt vaak bij tot vermindering van het probleemgedrag.
als het goed is krijgt ieder dier/baasje advies op maat.
Rieneke1
13 jaar geleden
de hond blaft om meerdere redenen.
angst, onzekerheid, dominantie, onrust, afhankelijk van waakzaamheid of een combinatie van 1 of meer van deze.

met een halsband die schokken geeft is het blaffen af te leren.

echter neem je de oorzaak hier niet mee weg en kan je het gedrag juist versterken. de hond kan zich uiten en dit kan een aanleiding zijn voor andere gedragsproblemen.
daarom werkt een gedragtherapeut of een gezond inzicht beter dan het richten op het blaffen zelf omdat je de oorzaak aanpakt, en niet alleen het gevolg.
welke therapie zal dus afhangen van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf de hond het afgeleerd door hem te corrigeren zoals Cesar Millan het heeft laten zien. Door een bijt beweging na te bootsen met met mijn hand. Oorzaak heb ik evenals aangepakt. Het heeft goed geholpen.